Terapia logopedyczna to proces długotrwały i żmudny, wymagający współpracy i zaangażowania terapeuty, dziecka i rodziców. Ważne jest regularne kontynuowanie ćwiczeń w domu wówczas następuje utrwalanie i automatyzacja nabytych podczas pracy z logopedą umiejętności.
O czym należy pamiętać:
1. Ćwicz krótko, po kilka razy dziennie
Lepiej ćwiczyć krócej, po kilka razy dziennie niż raz a długo. Wówczas ćwiczenia nie będą takie nużące.
2. Ćwicz poprzez zabawę
Ćwiczenia powinny kojarzyć się dziecku z przyjemnością nie mogą być dla dziecka karą. Można wykorzystać ulubione zabawki dziecka, które uatrakcyjnią ćwiczenia logopedyczne.
3.Wykorzystuj codzienne sytuacje
Najlepiej, kiedy ćwiczenia wplecione są w zwykłe czynności dnia codziennego. Ćwiczyć można podczas kąpieli, na spacerze, podczas wizyty w sklepie, posiłku, śpiewania piosenki itd. Chodzi po prostu o to, aby ćwiczeniami były dobrą zabawą, wtedy nasz maluch będzie brał w nich chętnie udział.
4.Unikaj zwrotu „ćwiczenia logopedyczne”
Lepiej mówić „zabawa”, albo „gimnastyka buzi i języka”.
5.Chwal dziecko
Dostrzegaj postępy dziecka i chwal Je.
6.Nie zmuszaj do powtórzeń
Dzieci łatwo zniechęcają się do czegoś co im narzucamy, kiedy je poprawiamy. Kiedy ćwiczysz z dzieckiem wystarczy prawidłowo wypowiedzieć słowo, ale NIGDY nie poprawiaj dziecka mówiąc: „źle powiedziałeś”, „tak się nie mówi”. Dzieci uczą się poprzez naśladownictwo, wystarczy więc, kiedy podczas powtarzania ty mówisz poprawnie.
Przykłady zabaw logopedycznych:
Przykłady ćwiczeń
Ćwiczenia słuchowe
Przykłady dla dzieci młodszych:
- Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
- Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
- Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
„ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
- „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
- Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
- Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
Przykłady dla dzieci starszych:
Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
- Wyszukiwanie słów z podaną sylabą.
- Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej np. safa czy szafa ?
- Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. ( stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
- Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.
- Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/.
Ćwiczenia oddechowe:
Przykłady:
- Chuchanie na zmarznięte ręce.
- Nadmuchiwanie balonika.
- Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.
- Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
- Dmuchanie na płomień świecy.
- Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
- Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
- Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
- Liczenie na jednym wydechu.
- Powtarzanie zdań szeptem.
Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych
Ćwiczenia warg:
- Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
- Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
- Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
- Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
- Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
- Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
- Cmokanie.
- Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
- Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
- Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.
Ćwiczenia języka:
- Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
- Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
- Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte
- „ Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
- Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
- Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
- Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
- Kląskanie językiem.
- Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
Ćwiczenia policzków:
- Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
- Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
- Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
- Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”
- Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
Przydatne strony i linki internetowe z ćwiczeniami logopedycznymi i edukacyjnymi:
Propozycje ćwiczeń dla młodszych dzieci:
- Logopedia – Materiały dydaktyczne (wordwall.net)
- mimowa.pl – gimnastyka buzi i języka oraz ćwiczenia logopedyczne w atrakcyjnej formie i szacie graficznej dla dzieci, które mają problem z głoskami [k, g, r, ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, rz, cz, dż], gry, zabawy logopedyczne materiały do drukowania
- yummy.pl– kolorowy serwis edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz ich rodziców, darmowe gry dla dzieci online, puzzle, kolorowanki, drukowanki
- https://domologo.pl/– dobre ćwiczenia i gry logopedyczne, utrwalające wymowę głosek [k], [g], [l], [r], głosek ciszących, syczących i szumiących oraz inne
- http://www.supercoloring.com/pl/-darmowe łamigłówki, kolorowanki, kropkowanki
- buliba.pl– mądra rozrywka dla dzieci i nauka przy użyciu nowoczesnych metod, gry i edukacyjne zabawy dla dzieci
- domowyprzedszkolak.pl – darmowe zabawy do pobrania i druku dla dzieci – kolorowanki, zagadki, rymowanki, piosenki, labirynty, laurki, szlaczki, ćwiczenia,
a także video, darmowe gry online - logopestka.pl– znajdują się tu karty pracy np. ”Ślady zwierząt wiejskich” oraz gra memo on line oraz wiele ciekawych pomysłów zabaw i gier
- https://www.logopasja.pl/ – bezpłatne materiały logopedyczne, w tym 10 ćwiczeń warg i języka
- www.cwiczenia-logopedyczne.pl – aplikacja logopedyczna – ćwiczenia artykulacyjne
Zadania edukacyjne dla dzieci starszych znajdują się na stronach:
- www.printoteka.pl
- www.matematykadladzieci.pl
- www.dyktanda.net
- www.matzoo.pl
- www.pisupisu.pl
- www.dyktanda.pl
- www.szaloneliczby.pl
- www.superkid.pl
Inne przydatne dla rodziców strony internetowe:
- www.autyzmlublin.pl – strona Fundacji Alpha (niesienie pomocy dzieciom i osobom dorosłym z autyzmem, upośledzeniem umysłowym, bądź też pokrewnymi zaburzeniami rozwojowymi;
- www.synapsis.org.pl – Fundacja pomocy dzieciom i dorosłym osobom z autyzmem i ich rodzinom
- www.mutyzm.pl – CTM Centrum Terapii Mutyzmu, Nieśmiałości i Lęku
- www.mutyzmwybiorczy.pl – Poradnia Terapii Mutyzmu „Mówię”
- www.csim.pl – Centrum Słuchu i Mowy „MEDINCUS” – profilaktyka, diagnostyka, leczenie i rehabilitacja w chorobach uszu, nosa, gardła, krtani i zaburzeniach równowagi
- www.niegrzecznedzieci.org.pl – Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami
- https://fdds.pl/ – fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje), zajmuje się ochroną najmłodszych przed krzywdzeniem